Rajd Wiesbaden
Start do rajdu. Tutaj przed hotelem ESSO ustawiony był start do rajdu
Naklejka z rajdu na szybę
Puchar
Medal
Przypinka
Rajd Wiesbaden 1970 – eliminacja ME. Start zlokalizowany był w Norymberdze (RFN) przy Esso Motor Hotel, a meta w Wiesbaden przy kasynie. Trasa rajdu prowadziła z Norymbergii autostradą do punktu granicznego z Czechosłowacją w Rozwadowie. Dalej wszystkie odcinki specjalne rozgrywane były nocą wokół Klatovy, na terenach dzisiejszego Rajdu Szumawa, poczym wracaliśmy autostradą do Niemiec. Wspaniały rajd, z wąskimi dróżkami, OS-ami szutrowymi i asfaltowymi, a ja na prawym fotelu - to był mój pierwszy rajd w Renault Alpine 1300 z Krzysztofem Komornickim.
Lista startowa, którą zobaczyliśmy w Norymberdze, trochę nas przeraziła - ponad 200 samochodów, w tym około 30 Porsche i my naszą „biedną” Renault Alpine 1300. Jednak na trasie dawaliśmy im radę. Trasa okrężna w Czechosłowacji była bardzo poplątana i chyba na żadnym innym rajdzie nie widziałem tylu aut, które opuściły drogę, stojąc po polach i po rowach. I to nie tylko na odcinkach specjalnych, ale również na odcinkach dojazdowych, na których były bardzo wysokie przeciętne między PKC-ami. W tamtych latach w Czechosłowacji nie obowiązywało ograniczenie szybkości w terenie zabudowanym w nocy , między 22 a 5 lub 6 rano. Nie pamiętam, czy było to tylko na czas rajdu, czy był to przepis ogólny, ale dla nas znaczyło to praktycznie wyścig non-stop przez całą noc. To były czasy!!! Kto jeździł wtedy po „demoludach” samochodem to i tak wie, że po zmroku praktycznie ustawał ruch samochodów, pieszych, a otwarte stacje benzynowe należały do wyjątków. W nocy zdarzyła mi się jedna wpadka nawigacyjna i zaliczyłem maliny. Kolejne etapy jazdy okrężnej były bardzo blisko siebie, coś na kształt koniczynki, z powrotem w to samo miejsce. Dwie pierwsze pętle były dobrze opisane w itinererze. Z trzecią było nieco gorzej. Skrzyżowanie wielu dróżek w polu, pełno samochodów jadących w różnych kierunkach, noc, kurz, ogromne zamieszanie i brak jakichkolwiek drogowskazów czy oznakowania. Trzeba pamiętać, że było to niecałe 2 lata po Praskiej Wiośnie 1968, kiedy to Czesi w ramach „przywitania internacjonalistycznej interwencji wojsk Układu Warszawskiego” odbierających im namiastkę wolności pozdejmowali wszędzie drogowskazy. Wstrzeliłem się więc w jakąś polną drogę. Po kilku kilometrach zorientowałem się, że jesteśmy na złej drodze i musieliśmy się cofać pod prąd samochodów pędzących jak szalone naprzeciwko nas. Na następnym PKC zanotowaliśmy parę minut spóźnienia, które niewątpliwie przesunęło nas w dół parę miejsc w klasyfikacji generalnej. Krzysztof nie pisnął wtedy ani słówka i nigdy mi tej pomyłki naprawdę nie wypomniał. Jechaliśmy dalej walcząc na objazdówce i OS-ach, w końcówce już tylko na 3 cylindrach i modląc się by Alpina chciała dojechać do mety. Ukończyliśmy rajd na dziesiątym miejscu w klasyfikacji generalnej.
- scan0063.pdf
Regulamin
- scan0064.pdf
Lista startowa
- scan0059.pdf
Trasa i mapa rajdu
- 125.pdf
Itinerer
- wiesbaden_1970_streckenpunkte_(1).pdf
Spóźnienia PKC
- wiesbaden_1970_wpz_(1).pdf
Czasy odcinków specjalnych
- 75-6.pdf
Zawiadomienie z PZMot o wytypowaniu na rajd Wiesbaden dla Błażeja Krupy
- 73-1.pdf
Zawiadomienie z PZMot o wytypowaniu na rajd Wiesbaden dla Krzysztofa Komornickiego
- scan0056.pdf
Program rajdu i imprez towarzyszących
- 71-1.pdf
Nur auf der Strecke... 25.05.1970
- scan0058.pdf
Wejściówka na wszystkie imprezy towarzyszące po mecie rajdu
- scan0057.pdf
Kupony na posiłek dla naszej załogi.Jak widać nie było czasu by z nich skorzystać.
- scan0061.pdf
Pismo od organizatora do K.Komornickiego
- 72-1.pdf
Proteste gegen die Rechenmaschine, źródło: Wiesbadener Kurier z 25.05.1970
- scan0060.pdf
Pismo od organizatora o:- badaniu technicznym,- informacja o talonach na benzynę na Czechosłowację, - obowiązkowej wymianie pieniędzy. Na odwrocie czasy przejazdu między PKC, odręcznie zapisane przeciętne!!!Non stop wyścig
- 70-1.pdf
Sport im Blickpunkt, źródło: Wiesbadener Kurier z 25.05.1970
- 74-2.pdf
Załoga Zdenek Kec- Bedrich Steuer na Renault 8 Gordini
- 2-31.pdf
Interesse für Semperit-Rallye, źródło: Volksstimme (Austria) - 16.05.1970. W hotelu w KLATOVY znalazłem gazetę, Volksstimme organ Komunistycznej Partii Austrii,w której był artykuł o mającym się wkrótce odbyć Rajdzie Semperit
- 76-6.pdf
Nur auf der Strecke beherrschte der Mensch die Technik - bei der Auswertung revanchierte sich dann der Computer / Dopiero na torze człowiek opanował technologię - komputer zemścił się za ocenę, źródło: Wiesbadener Tagblatt – 25.05.1970
- 75-8.pdf
Warmbold / Biebinger gewinnen die Rallye Wiesbaden // Warmbold / Biebinger wygrywają Rajd Wiesbaden, źródło: Wiesbadener Kurier - 25.05.1970
- 77-5.pdf
"Międzynarodowy Rajd Wiesbaden" w Kalatovy i południowo-zachodnich Czechach 1968-1971, autor publikacji: Radomir Mrkvan