27. Rajd Polski
Foto: Tomasz Sucharda, prawa autorskie zastrzeżone (mototom.mot@gmail.com)
Przy Porsche 912 Sobiesława Zasady stoi Eugeniusz Pach
BMW 1600 załogi: Krzysztof Komornicki / Marek Wachowski. W środku siedzi Marek Wachowski
Z prawej stoi Mieczysław Sochacki z Krakowa. Stoi przed sprowadzonym właśnie Porsche 912 (z silnikiem 1600 ccm) Włodzimierza Markowskiego. Zwracam uwagę na gustowne lusterko na błotniku Porsche, w którym bardzo mało było widać
Z prawej stoi Krzysztof Strykier. Z numerem 62 – Mercedes 220SE, marzenie każdego kierowcy w PRL. W 1967 roku po paru miesiącach pracy codziennie na dwie zmiany w Londynie, ja student SGPiS kupiłem tam taki używany samochód od Polaka, z którym zacząłem karierę malarza pokojowego i po wyjeździe z Wielkiej Brytanii wysłałem go mojemu Ojcu do Polski
Za kierownicą "DYZIO" Markowski, obok stoi Mieczysław Sochacki
Rozmawia pilotka Ewa Zasadowa z Mieczysławem Sochackim
Steyer Puch 650 załogi: Antoni Weiner / Jan Karel. Tyłem stoi Antoni Weiner (“Antek”). Mam nadzieję, że znajdzie się ktoś, kto na podstawie dokumentów oczyści ich dobre imię i cofnie dożywotnią dyskwalifikację tak ochoczo zafundowaną im po Rajdzie Monte Carlo 1968 przez Polski Związek Motorowy. Puch wyposażony jest w 3 (!) piórka wycieraczek.
Przed swoim Porsche stoi Sobiesław Zasada. Z boku przygląda się i porównuje auta Włodzimierz Markowski
Auto rajdowe tych czasów NSU Prinz 1000
Wyścig na lotnisku Czyżyny w Krakowie, kibice i "władza"
Inne auto rajdowe z tej epoki Trabant 601, produkcji Niemieckiej Republiki Demokratycznej
Na lewym zdjęciu z pustym kanistrem dziarsko maszeruje Marian Wangrat, pilot Włodzimierza Markowskiego. Na prawym zdjęciu rozmawiają Franciszek Aromiński i Krzysztof Komornicki
Fiat 600 na trasie. Łokieć pilota zabezpiecza przed wywrotką
Krzysztof Komornicki rozmawia ze swoim serwisem. Z prawej Leon Grzesło
BMW nr startowy 51. Powozi Marek Wachowski, wsiada do auta Krzysztof Komornicki, a wszystko obserwuje Małgosia Komornicka, żona Krzysztofa
Z lewej stoi Joanna Sucharda, żona autora zdjęć
Marek Wachowski z przekorą twierdził, że koszula w tym kolorze na rajdzie się nie brudzi
Auta jadą na wyścig na lotnisku Czyżyny
Porsche 912 Włodzimierza Markowskiego
Opel Rekord
Czyżyny
Czyżyny BMW 1600 załogi: Krzysztof Komornicki / Marek Wachowski
Czyżyny Porsche załogi: Sobiesław Zasada / Ewa Zasada
Punkt serwisowy. Porsche 912 Włodzimierza Markowskiego. Z prawej stoi Leon Grzesło przed autem rajdowo-serwisowym słynnym MG 1000 Marka Wachowskiego
Opel Rekord ze Szwecji. Szwedzi doskonale sobie radzili tymi autami na rajdach
Opel Rekord
Przed PKC. Z prawej Opel Kadett, który rozpoczynał swoją rajdową karierę
NSU 1000 załogi: Dalka / Wilbik
NSU 1000. Silnik znajdujący się z tyłu auta często się przegrzewał. Była nawet specjalna rajdowa modyfikacja utrzymująca otwartą pokrywę silnika w optymalnym położeniu
Wyścig w Czyżynach
Włodzimierz Markowski
Z lewej Marek Varisella
Tak normalnie wyglądał serwis. W kraciastej koszuli Stanisław Dalka
Komornicki rozmawia z żoną na serwisie
Z lewej w kombinezonie firmy Castrol stoi Franciszek Aromiński, jeden z najlepszych mechaników i serwisantów w tych latach
Porsche Sobiesława Zasady
Rzadkie zdjęcie. Coś na drodze zaatakowało Porsche Wielkiego Mistrza (lub musiał jechać parę kilometrów na "kapciu")
Uszkodzone Porsche Sobiesława Zasady przed PKC
Zasadowie
Niewiarygodne! Tylko trzy auta z lewej strony dojechały do mety i załogi zostały sklasyfikowane. Od lewej: na trzecim miejscu Komornicki / Wachowski, drugie miejsce na Oplu załoga szwedzko – fińska Nasenius / Vigren i miejsce pierwsze Sobiesław Zasada / Ewa Zasada. Z prawej stoi Zastava 750 załogi: Nowicki / Skiendzielewski. Do mety dojechało jeszcze 6 załóg, ale nie zostały sklasyfikowane, bowiem przekroczyły one limit spóźnień. Wszystkich wykończyła mgła na śląskiej pętli.
Parking zamknięty po mecie
Kibice na odcinku
Kibice
Parking zamknięty przed startem
Parking zamknięty przed startem
Parking zamknięty i licznie reprezentowane Steyer Puchy
Przed startem, rzadko u nas widziany Citroen DS 21 załogi austriackiej. Obok stoi Mercedes załogi: Lisowski - Mrówczyński, która ukończyła część zaliczaną do Mistrzostw Polski na dobrym szóstym miejscu
Przed startem
Przed startem
Prawie wszystkie auta na parkingu
Z tymi to już wszystkie
Z nr 66 Vauxhall
VW 1500 Poltingera. Niestety reflektory zamocowane nieprzepisowo...
Z numerem 72 Lancia Fulvia HF
Z numerem 53 Fiat 1500
Z lewej historia rajdów w Skandynawii - Volvo P444
Niezwykle rzadkie auto Glas 1034 (z prawej)
Z lewej fabryczna Lancia Fulvia. Mimo, że byli to znani włoscy kierowcy, nie odegrali żadnej roli w tym rajdzie
Z prawej Vauxhall
Włodzimierz Markowski
Włodzimierz Markowski. Z tyłu pod szybą leżą dwa nowiutkie korkowe kaski, a la Stirling Moss. Też taki kupiłem w Szwecji
Porsche i "rajdowa" Syrena. Pod oknem również leżą "kokilki"
Opel Rekord. Widać jak przygotowano podwozie i jak wysoko stoi karoseria
Porsche Włodzimierza Markowskiego
Joanna Jasińska w Zastawie 750
Zawodnicy pod Hotelem Cracovia
Serwisanci przygotowują się do drogi
"Anglik"
Mini Cooper. Jego era już się skończyła
Ostatni przegląd Opla Naseniusa. Auto na "kobyłkach"
Serwisanci ze Szwecji. Koła zapasowe już na solidnym bagażniku na dachu...
Rajdowe DS 21
Rekord Na kobyłkach
Takiej przyczepy nikt wtedy w Polsce nie miał...
Przed hotelem
VW 1500 austriackiego mistrza Waltera Poltingera
Krakowskie taxi - Warszawa i Wołga
Alfa Romeo
BMW 1600
Rozmawiają Jerzy Dobrzański (z lewej) i Sobiesław Zasada
BMW 1600 na którym wystartowali Krzysztof Komornicki z Markiem Wachowskim
Warsztat Zasady na ulicy Retoryka 13 w Krakowie. Z prawej stoi Franciszek Aromiński
Mini Cooper
NSU Prinz i Jerzy Wilbik
Jerzy Wilbik w tym rajdzie był pilotem Stanisława Dalki
Alek Ślizień jako serwisant na Rajdzie Polski 1967. Tą samą Zastavą startował w następnym roku w rajdach do Mistrzostw Polski w MRS. Zdjęcie z archiwum Alfreda ,,Alka" Ślizienia
Z auta wysiada Krzysztof Komornicki. Zdjęcie z archiwum Alfreda ,,Alka" Ślizienia
Zdjęcie lewe: na lotnisku Czyżyny z kanistrem maszeruje Marian Wangrat. Zdjęcie prawe: Krzysztof Komornicki w rozmowie ze swoim serwisantem Andrzejem Aromińskim