Rajd Safari

  • Centrum Nairobi - styczeń 1978

    Centrum Nairobi - styczeń 1978

  • Hotel Hilton w centrum Nairobi. Tutaj podczas treningów i rajdu zakwaterowany był zespół Mercedesa. Niestety obiektyw mojego aparatu nie obejmował całości.

    Hotel Hilton w centrum Nairobi. Tutaj podczas treningów i rajdu zakwaterowany był zespół Mercedesa. Niestety obiektyw mojego aparatu nie obejmował całości.

  • Podczas treningu było dosyć sucho, więc przejazd przez taki strumyczek to nie problem. Z boku stoi młody Masaj.

    Podczas treningu było dosyć sucho, więc przejazd przez taki strumyczek to nie problem. Z boku stoi młody Masaj.

  • Ciężka jest dola pilota. Uwaga, pod płytę był podstawiony solidny Kamień. Widać wykonane awaryjnie spawanie karoserii.

    Ciężka jest dola pilota. Uwaga, pod płytę był podstawiony solidny Kamień. Widać wykonane awaryjnie spawanie karoserii.

  • Na stacji benzynowej. Widać dokładnie bieżnik opon Dunlop, sprowadzonych specjalnie na ten rajd z fabryki firmy w Japonii. Były genialne i niezniszczalne.

    Na stacji benzynowej. Widać dokładnie bieżnik opon Dunlop, sprowadzonych specjalnie na ten rajd z fabryki firmy w Japonii. Były genialne i niezniszczalne.

  • Auto podniesione seryjnym podnośnikiem. Na rajd mieliśmy specjalny bardzo długi podnośnik hydrauliczny, chyba od jakiejś lekkiej ciężarówki, który sięgał mi prawie do piersi.

    Auto podniesione seryjnym podnośnikiem. Na rajd mieliśmy specjalny bardzo długi podnośnik hydrauliczny, chyba od jakiejś lekkiej ciężarówki, który sięgał mi prawie do piersi.

  • Przed rozpoczęciem pracy zawsze sprawdzałem, czy gdzieś nie ma węża...Oczywiście tylko na treningu. Podczas rajdu nie było na to czasu i pamiętam ostatniego dnia gdy w błocku musieliśmy zakładać łańcuchy by wjechać pod górę obok wiło się coś czarnego. Brrr...

    Przed rozpoczęciem pracy zawsze sprawdzałem, czy gdzieś nie ma węża...Oczywiście tylko na treningu. Podczas rajdu nie było na to czasu i pamiętam ostatniego dnia gdy w błocku musieliśmy zakładać łańcuchy by wjechać pod górę obok wiło się coś czarnego. Brrr...

  • Załoga na treningu. W pierwszym roku startu Mercedesem nie mieliśmy żadnych firmowych ubrań ani "kotylionów". Stąd ja jestem ubrany w koszulkę firmy Klingspor, znanego niemieckiego producenta materiałów ściernych, które były używane wszędzie w przemyśle motoryzacyjnym i warsztatach lakierniczych.

    Załoga na treningu. W pierwszym roku startu Mercedesem nie mieliśmy żadnych firmowych ubrań ani "kotylionów". Stąd ja jestem ubrany w koszulkę firmy Klingspor, znanego niemieckiego producenta materiałów ściernych, które były używane wszędzie w przemyśle motoryzacyjnym i warsztatach lakierniczych.

  • Koniec treningu przed rajdem. Przed autem stoi dwukrotny zwycięzca rajdu Safari Joginder Singh. Widać rurę dolotową do kolektora ssącego, a filtr powietrza znajduje się z przodu za zderzakiem.

    Koniec treningu przed rajdem. Przed autem stoi dwukrotny zwycięzca rajdu Safari Joginder Singh. Widać rurę dolotową do kolektora ssącego, a filtr powietrza znajduje się z przodu za zderzakiem.

  • Styczeń 1978, pierwszy poranek w Nairobi przed treningiem. Z lewej szef ekipy Mercedesa Erich Waxenberger.

    Styczeń 1978, pierwszy poranek w Nairobi przed treningiem. Z lewej szef ekipy Mercedesa Erich Waxenberger.

  • Stoimy przed hotelem Intercontinental, gdzie byliśmy zakwaterowani na pierwsze parę dni. Nie musze dodawać chyba jak dobra znajomość języka niemieckiego i angielskiego ułatwiała nam pracę.

    Stoimy przed hotelem Intercontinental, gdzie byliśmy zakwaterowani na pierwsze parę dni. Nie musze dodawać chyba jak dobra znajomość języka niemieckiego i angielskiego ułatwiała nam pracę.

  • Przez pierwszy tydzień trenowaliśmy różnymi autami z wypożyczalni. Podczas treningu robiliśmy około 500 km dziennie i rzadko które auto wytrzymywało więcej. Zwykle brakowało opon lub klocków...

    Przez pierwszy tydzień trenowaliśmy różnymi autami z wypożyczalni. Podczas treningu robiliśmy około 500 km dziennie i rzadko które auto wytrzymywało więcej. Zwykle brakowało opon lub klocków...

  • Spotkanie treningowych Mercedesów niedaleko Nairobi.

    Spotkanie treningowych Mercedesów niedaleko Nairobi.

  • Typowy budynek “lodge”, hotelu, w którym zatrzymywali się przede wszystkim turyści . Parę takich mieliśmy na trasie rajdu i tam planowaliśmy nocleg. Jeśli nie w lodży, to trzeba było trenować całą noc.

    Typowy budynek “lodge”, hotelu, w którym zatrzymywali się przede wszystkim turyści . Parę takich mieliśmy na trasie rajdu i tam planowaliśmy nocleg. Jeśli nie w lodży, to trzeba było trenować całą noc.

  • Widać jak wysoko podniesiona była karoseria auta treningowego.

    Widać jak wysoko podniesiona była karoseria auta treningowego.

  • Ekipa Mercedesa przy pracy: z lewej szef ekipy Erich Waxenberger, zawsze czymś zajęty, Z prawej Zasada w stroju  mało formalnym, a z tyłu widać jednego z mechaników z amortyzatorem w ręku.

    Ekipa Mercedesa przy pracy: z lewej szef ekipy Erich Waxenberger, zawsze czymś zajęty, Z prawej Zasada w stroju mało formalnym, a z tyłu widać jednego z mechaników z amortyzatorem w ręku.

  • To my wjechaliśmy na terytorium strusia, ale nigdy żadnemu nie wyrządziliśmy krzywdy.

    To my wjechaliśmy na terytorium strusia, ale nigdy żadnemu nie wyrządziliśmy krzywdy.

  • Na stacji benzynowej. Tym razem na aucie opony Pirelli.

    Na stacji benzynowej. Tym razem na aucie opony Pirelli.

  • Codzienna praca serwisu.

    Codzienna praca serwisu.

  • Facet od roboty trenuje: widać hydrauliczny lewarek, w który wyposażone były auta rajdowe. Wielokrotnie ćwiczyliśmy zakładanie łańcuchów na koła i jazdę na łańcuchach, potem ich zdejmowanie. Powtórne zakładanie ubłoconego łańcucha na koło, które nie było zdjęte, a tylko podniesione, wcale nie było łatwe..

    Facet od roboty trenuje: widać hydrauliczny lewarek, w który wyposażone były auta rajdowe. Wielokrotnie ćwiczyliśmy zakładanie łańcuchów na koła i jazdę na łańcuchach, potem ich zdejmowanie. Powtórne zakładanie ubłoconego łańcucha na koło, które nie było zdjęte, a tylko podniesione, wcale nie było łatwe..

  • Zdjęcie dla prasy.

    Zdjęcie dla prasy.

  • Starczyła godzina ulewnego deszczu, by ten strumyk był nieprzejezdną, rwącą rzeką.

    Starczyła godzina ulewnego deszczu, by ten strumyk był nieprzejezdną, rwącą rzeką.

  • Joginder Singh z Kenii, jadący również na Mercedesie.

    Joginder Singh z Kenii, jadący również na Mercedesie.

  • Mali kibice “wielkiego mistrza”. Jego nazwisko powtarzane jako “zasazasa” cieszyło się wszędzie w Kenii niekłamanym uwielbieniem i wszędzie nam pomagało.

    Mali kibice “wielkiego mistrza”. Jego nazwisko powtarzane jako “zasazasa” cieszyło się wszędzie w Kenii niekłamanym uwielbieniem i wszędzie nam pomagało.

  • Coś usprawniają. Od lewej: Singh, Zasada i niemiecki mechanik. Ja wtedy praktycznie jeszcze nigdy nie używałem rękawiczek do prac

    Coś usprawniają. Od lewej: Singh, Zasada i niemiecki mechanik. Ja wtedy praktycznie jeszcze nigdy nie używałem rękawiczek do prac

  • Przed hotelem Intercontinental. Wyjazd na trening. Od prawej Waxenberger, Singh i niemiecki mechanik. Nowe opony Pirelli na aucie. Jeśli w Nairobi auto rano było obowiązkowo czyste.

    Przed hotelem Intercontinental. Wyjazd na trening. Od prawej Waxenberger, Singh i niemiecki mechanik. Nowe opony Pirelli na aucie. Jeśli w Nairobi auto rano było obowiązkowo czyste.

  • Postój treningowych mercedesów. Singh, Zasada, mechanik z Niemiec i grupa z przedmieść Nairobi.

    Postój treningowych mercedesów. Singh, Zasada, mechanik z Niemiec i grupa z przedmieść Nairobi.

  • “Wielki mistrz” umacnia przyjaźń kenijsko-polską. Zwracam skromnie uwagę, że używa moich gadżetów i z mojej torby firmy Renault. Przed wyjazdem pomyślałem, ze coś takiego może się na treningu przydać. Potem na rajdzie w użyciu były tylko monety i drobne banknoty kenijskie, którymi trzeba było wspomagać pomoc przy wypychaniu auta.

    “Wielki mistrz” umacnia przyjaźń kenijsko-polską. Zwracam skromnie uwagę, że używa moich gadżetów i z mojej torby firmy Renault. Przed wyjazdem pomyślałem, ze coś takiego może się na treningu przydać. Potem na rajdzie w użyciu były tylko monety i drobne banknoty kenijskie, którymi trzeba było wspomagać pomoc przy wypychaniu auta.

  • Lodge w Taita Hills. Chwilę przed zachodem, po zmyciu kurzu pod prysznicem, w basenie można było dać odpocząć ciału i trochę się ochłodzić po dniu treningu. W autach treningowych i rajdowych nie mieliśmy klimatyzacji, a jeździliśmy cały czas ze szczelnie zamkniętymi wszystkimi szybami. Od zachodu był zakaz wychodzenia na zewnątrz, ze względu na dzikie zwierzęta, które korzystały z basenu jak z wodopoju.

    Lodge w Taita Hills. Chwilę przed zachodem, po zmyciu kurzu pod prysznicem, w basenie można było dać odpocząć ciału i trochę się ochłodzić po dniu treningu. W autach treningowych i rajdowych nie mieliśmy klimatyzacji, a jeździliśmy cały czas ze szczelnie zamkniętymi wszystkimi szybami. Od zachodu był zakaz wychodzenia na zewnątrz, ze względu na dzikie zwierzęta, które korzystały z basenu jak z wodopoju.

  • Możliwości takiego spotkania w nocy naprawdę się bałem. O spotkaniu ze słoniem nawet nie wspominam.

    Możliwości takiego spotkania w nocy naprawdę się bałem. O spotkaniu ze słoniem nawet nie wspominam.

  • To samochody serwisowe ekipy Mercedesa. Wynajęte busy do przewozu benzyny, kół zapasowych, mechaników itp. To wszystko musiało być zawczasu ustawione na trasie każdego etapu. Zawodnicy poruszali się tak szybko, że serwisy nie miały nigdy szans ich dogonić.

    To samochody serwisowe ekipy Mercedesa. Wynajęte busy do przewozu benzyny, kół zapasowych, mechaników itp. To wszystko musiało być zawczasu ustawione na trasie każdego etapu. Zawodnicy poruszali się tak szybko, że serwisy nie miały nigdy szans ich dogonić.

  • Wjazd na metę. Poniedziałek Wielkanocny tuż przed zachodem słońca.

    Wjazd na metę. Poniedziałek Wielkanocny tuż przed zachodem słońca.

  • Jesteśmy na mecie. Ja jeszcze podpisuję i oddaję kartę drogową. Uczucie szczęścia.

    Jesteśmy na mecie. Ja jeszcze podpisuję i oddaję kartę drogową. Uczucie szczęścia.

  • Meta, przed autem na pierwszym planie Zasada.

    Meta, przed autem na pierwszym planie Zasada.

  • Wjazd na punkt kontroli czasu gdzieś w trakcie rajdu. Zasada jak zwykle coś liczy. Widać że nie oszczędzał ani siebie, ani opon.

    Wjazd na punkt kontroli czasu gdzieś w trakcie rajdu. Zasada jak zwykle coś liczy. Widać że nie oszczędzał ani siebie, ani opon.

  • Cała załoga w aucie. Skupienie.

    Cała załoga w aucie. Skupienie.

  • Jedno z nielicznych naszych zdjęć, auto z założonymi “chrapami” przejeżdża przez wodę o nieznanej nam głębokości.

    Jedno z nielicznych naszych zdjęć, auto z założonymi “chrapami” przejeżdża przez wodę o nieznanej nam głębokości.

  • Czujemy się docenieni. Bardzo często towarzyszył nam za dnia helikopter. Niestety nigdy go nie było , gdy sam musiałem pchać to auto....

    Czujemy się docenieni. Bardzo często towarzyszył nam za dnia helikopter. Niestety nigdy go nie było , gdy sam musiałem pchać to auto....

  • Kenijczycy rozróżniają prawie dziesięć rodzajów błota. My też zaczęliśmy rozróżniać te podstawowe.

    Kenijczycy rozróżniają prawie dziesięć rodzajów błota. My też zaczęliśmy rozróżniać te podstawowe.

  • Czy mnie poznajecie?

    Czy mnie poznajecie?

  • To auto nie jedzie 40 km/godz. Całą trasę pokonywaliśmy tak szybko jak się dało. Zawsze się nam spieszyło.

    To auto nie jedzie 40 km/godz. Całą trasę pokonywaliśmy tak szybko jak się dało. Zawsze się nam spieszyło.

  • Gdyby było 20 cm więcej wody, to kamień pośrodku byłby niewidoczny i byłby w stanie urwać cale zawieszenie.

    Gdyby było 20 cm więcej wody, to kamień pośrodku byłby niewidoczny i byłby w stanie urwać cale zawieszenie.

  • Bardzo rzadki widok taki mostek. Normalnie przejeżdżaliśmy brodami.

    Bardzo rzadki widok taki mostek. Normalnie przejeżdżaliśmy brodami.

  • Bardzo wolny zakręt to dobre miejsce dla fotoreportera.

    Bardzo wolny zakręt to dobre miejsce dla fotoreportera.

  • Trzeba było w sekundę określić, jak głęboka może być woda na grobli i gdzie są jej granice.

    Trzeba było w sekundę określić, jak głęboka może być woda na grobli i gdzie są jej granice.

  • Początkowe kilometry rajdu. Auto wygląda na zupełnie”świeże”

    Początkowe kilometry rajdu. Auto wygląda na zupełnie”świeże”

  • Start do rajdu w Nairobi. Stoją od prawej Ewa i Ola Zasada.

    Start do rajdu w Nairobi. Stoją od prawej Ewa i Ola Zasada.

  • Wywiad przed startem. Niestety nie pamiętam o czym była mowa.

    Wywiad przed startem. Niestety nie pamiętam o czym była mowa.

  • Przed startem. Od prawej Ewa Zasada, córka Ola Zasada i ja poprawiam coś (?)

    Przed startem. Od prawej Ewa Zasada, córka Ola Zasada i ja poprawiam coś (?)

  • Przed startem

    Przed startem

  • Czwarta załoga w generalce, Szwedzi: Waldegaard i Thorszelius

    Czwarta załoga w generalce, Szwedzi: Waldegaard i Thorszelius

  • Meta pierwszego etapu w Nairobi. Jeszcze jesteśmy mało zmęczeni. A mamy czas na umycie się, ogolenie i dalej w drogę. Pośrodku moja żona Anna.

    Meta pierwszego etapu w Nairobi. Jeszcze jesteśmy mało zmęczeni. A mamy czas na umycie się, ogolenie i dalej w drogę. Pośrodku moja żona Anna.

  • Uroczyste rozdanie nagród

    Uroczyste rozdanie nagród

  • Tę pocztówkę ze zdjęciem Boeinga 747 wziąłem na pamiątkę po pierwszym locie tym typem samolotu z Frankfurtu do Nairobi w styczniu 1978.

    Tę pocztówkę ze zdjęciem Boeinga 747 wziąłem na pamiątkę po pierwszym locie tym typem samolotu z Frankfurtu do Nairobi w styczniu 1978.

  • Pocztówka ze zdjęciem samolotu Caravelle  SE210-R10

    Pocztówka ze zdjęciem samolotu Caravelle SE210-R10

Script logo   StudioStrona.pl