7. Rajd Złote Piaski

 


  • 65-4.pdf

    Lista startowa, źródło: www.ewrc-results.com

  • 66-4.pdf

    Wyniki, źródło: www.ewrc-results.com

  • _l’equipe-21_juin_1976.pdf

    Jaroszewicz controle la course - L’EQUIPE-21_Juin_1976

  • 001-2.pdf

    Jaroszewicz na czele rajdu / Bernard Gautier - I'Equipe (Francja) 21.06.1976

  • _l’equipe-22_juin_1976.pdf

    Jaroszewicz assure et gagne - L’EQUIPE-22_Juin_1976

  • 002-3.pdf

    Jaroszewicz pewnie i wygrywa / Bernard Gautier - specjalny wysłannik I'Equipe 22.06.1976 (Komentarz BK - rzeczywiście na krętym odcinku asfaltowym Gabrovo, nagle zobaczyłem, że coś nas wyprzedza przelatując nad maską. Nie był to kawałek opony, ale cały zewnętrzny pierścień prawej przedniej aluminiowej felgi. Nie muszę chyba dodawać, że na kapciu nie było żadnej szansy wyjść z następnego lewego zakrętu. Wpadliśmy do płytkiego rowu, kikut felgi wbił się w ziemię i zgiął nam drążek kierowniczy. Oczywiście było po rajdzie. Dodam, że jechałem wtedy na najnowszym wynalazku działu sportu, który właśnie dostałem przed tymi zawodami, na aluminiowych lekkich felgach o szerokości 8 cali na przedniej osi. Normalnie R- 17 miało 7 cali z przodu i z tyłu. Rzeczywiście, na tych kołach auto było dużo szybsze, nie wyjeżdżało przodem w ciasnych zakrętach. Ale ten typ felg nadawał się na gładkie asfalty, po których ścigano się w Europie zachodniej. Niestety dla mnie, okazało się, że zupełnie nie nadawały się na drogi, po jakich ścigaliśmy się w naszej części Europy. Starczyły 2-3 wyrwy w asfalcie by w tym miejscu zakończyć zawody. Jeśli chodzi o tylną oś, o której wcześniej napisał sprawozdawca, to było zupełnie inaczej: oś skrzywiła się od szybkiej jazdy na odcinku nie było żadnego uderzenia. Sztywna belka tylnego zawieszenia w Renault 17 Gordini była chyba najsłabszym elementem tego auta i przedmiotem ciągłych modyfikacji zarówno przez dział sportu Renault, jak i przez zawodników. Każdy z kierowców lub raczej mechaników próbował poprawić tę część. Najpierw wzmocniliśmy samą belkę, to wyrwało oś piasty. Gdy została ona zaspawana, to więcej nie wypadała, ale się krzywiła. Tylna oś krzywiła się przy szybkiej jeździe, szczególnie na odcinkach szutrowych, nawet niekoniecznie dziurawych. A ja wtedy zacząłem naprawdę szybko, nie chwaląc się zbytnio, bardzo szybko jeździć odcinki szutrowe.W rezultacie parę rajdów nie ukończyliśmy, właśnie przez uszkodzenie tej części, a ostatni z nich, Rosyjską Zimę 1976, naprawdę w dramatycznych okolicznościach. Patrząc wstecz myślę, że na problem wyginającej się tylnej osi w Renault 17 Gordini była tylko jedna rada: trzeba było wolniej jeździć...Najdziwniejszy w tym wszystkim był fakt, że identyczne tylne zawieszenie miał poprzedni model Renault wykorzystywany w rajdach: Renault 12 Gordini. W tym aucie, a używaliśmy je przez parę lat w rajdach, potem na treningach robiąc tysiące kilometrów, nigdy nie mieliśmy żadnego problemu z tylną osią. Czy była to kwestia większej mocy w R-17, czy inny rozkład masy, pewnie już się nigdy nie dowiemy)

  • auto_hebdo76.pdf

    La competitione a l'est; źródło: Auto Hebdo nr 23 z 1976 r.

  • 62-2.pdf

    Zawody motorowe na wschodzie, źródło: Auto Hebdo nr 23 z 1976 r.

  • 061-1.pdf

    20 lat w poślizgu (10) Janusz Wojtyna

  • _l’equipe-23_juin_1976.pdf

    Jaroszewicz-Darniche: la bataille des prives - L’EQUIPE-23_Juin_1976

  • 63-5.pdf

    A. Jaroszewicz wygrał rajd ,,Złote Piaski"

  • 64-4.pdf

    JARO...SEVIT - RALLYE DES SABLES D'OR / RAJD ZŁOTYCH PIASKÓW, par Christian Courtel

  • 69-5.pdf

    Polacy dominują w rajdzie ,,Złote Piaski''

  • 67-4.pdf

    JAROSZEWICZ PROWADZI W RAJDZIE ZŁOTE PIASKI, źródło: Przegląd Sportowy, autor: Jerzy Jankiewicz

  • 68-4.pdf

    A. Jaroszewicz przed M. Stawowiakiem w rajdzie ,,Złote Piaski''

Script logo   StudioStrona.pl